Blogger Widgets

Τρίτη 8 Απριλίου 2014

Πόσα ''όχι'' χωράνε σε μία μέρα;


Πόσα ''όχι'' άραγε χωράνε σε μία μέρα;Σε μία βόλτα;Σε μία επίσκεψη ή σε ένα παιχνίδι;
Τελικά πόσα ''όχι'' και ''μη'' λέμε στα παιδιά σε καθημερινή βάση;
Μήπως τελικά αντί να λέμε συνέχεια τι να μην κάνει το παιδί....να του δείξουμε τι μπορεί να κάνει;
Είναι λογικό, κυρίως για να αποφύγουμε ατυχήματα, να χρησιμοποιούμε το''όχι'' και το ''μη'' κατά την διάρκεια της ημέρας(για λόγους ασφαλείας). 
Το ερώτημα όμως είναι <<πόσα ''όχι'' χωράνε σε μία μέρα>>;
Την απαγόρευση μας για κάποια μέρη και συμπεριφορές θα την εκφράσουμε, όμως καλό θα είναι να την αποφεύγουμε σε θέματα που απλώς μπορούμε να δείξουμε ''τι μπορεί να κάνει το παιδί'' και όχι ''τι του απαγορεύουμε να κάνει'', με λίγα λόγια ας του δείξουμε τον σωστό δρόμο, τον τρόπο και ας γίνουμε εμείς το παράδειγμα προς μίμηση!
Ας δούμε ξεχωριστά κάποια παραδείγματα, στα οποία μπορούμε αντί της λεξούλας ''όχι'', να δείξουμε στο παιδί έναν καλύτερο δρόμο με τον οποίο θα ξεχαστεί και σίγουρα δεν θα γκρινιάξει!

Παράδειγμα 1: Ενώ εμείς ασχολούμαστε με κάποιες δουλείες στην κουζίνα, το παιδί έρχεται να ψαχουλέψει κάποια πράγματα στα συρτάρια, να ανακατέψει και ίσως να κάνει και ζημιά. Το πρώτο πράγμα που μας έρχεται στο μυαλό είναι ''όχι εκεί'', ''μη τα πειράζεις'', ''σου είπα όχι,γιατί δεν με ακούς;'' και πολλές άλλες απαγορεύσεις. Το παιδί ξεκίνησε να ανακατεύει και να ψάχνει και την πράξη αυτή δεν θα την παρατήσει εύκολα όσα όχι και να του πείτε. Αντί λοιπόν, μαζί με τα ''όχι'' να υψώσουμε την φωνή μας, μπορούμε να του δείξουμε με ενθουσιασμό μία άλλη δραστηριότητα που μπορεί να ασχοληθεί. Για παράδειγμα, μπορεί να μας βοηθήσει στην κουζίνα, να γίνει βοηθός, να ζωγραφίσει στο τραπέζι όσο μαγειρεύουμε, να βάλουμε μουσική και να χορέψουμε,να κάνει ένα παζλ ή όσο εμείς μαγειρεύουμε μπορούμε να τα δώσουμε λίγες φακές/φασόλια/μακαρόνια και να κάνει ένα υπέροχο κολάζ! Συνήθως τα παιδιά αντιδρούν θετικά όταν τους παρουσιάζουμε κάτι με ιδιαίτερο ενθουσιασμό και όταν χρωματίζουμε την φωνή μας!

Παράδειγμα 2: Ετοιμαζόμαστε να πάμε σε μία επίσκεψη ή περιμένουμε κόσμο στο σπίτι και οι απαγορεύσεις πέφτουν βροχή! Αντί λοιπόν πάλι να διαλέξουμε τον γνωστό δρόμο της απαγόρευσης, μπορούμε να του προτείνουμε τι μπορεί να κάνει όσο είμαστε στο ξένο σπίτι ή όσο έχουμε κόσμο στο δικό μας το σπίτι. Εξάλλου τα παιδιά μπορεί να μπερδευτούν με το τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται  και να καταλήξουν να κάθονται σε μια γωνιά μη ξέροντας πως να συμπεριφερθούν. Οπότε, τους προτείνουμε αν υπάρχουν και άλλα παιδιά στο σπίτι να παίξουν μαζί τους φρόνιμα και ότι χρειαστούν μπορούν να το ζητήσουν από εμάς. Εάν περιμένουμε κόσμο τότε μπορούμε να προετοιμάσουμε έναν ρόλο που θα αναλάβουν τα παιδιά, όπως για παράδειγμα να σας βοηθήσουν στην κουζίνα, να ρωτάνε τι θέλουν να πιουν οι καλεσμένοι ή να ετοιμάσουμε μια δραστηριότητα που μπορούν να ασχοληθούν στο δωμάτιο τους.

Παράδειγμα 3: ''Μη βλέπεις τόσο κοντά τηλεόραση'', ''Όχι τόσο δυνατά την μουσική'', ''Μην τρως τόσο γρήγορα'', ''Όχι με τα παπούτσια στο σπίτι'' και πολλά ακόμα παραδείγματα! Σε κάθε μία από αυτές τις απαγορεύσεις αντιστοιχεί και μια πρόταση εναλλακτική για να ακολουθήσουν τα παιδιά.
-''Μην βλέπεις τόσο κοντά τηλεόραση'': Δηλαδή ποια είναι η σωστή απόσταση;''Τηλεόραση βλέπουμε μόνο από τον καναπέ, γιατί αλλιώς πονάνε τα ματάκια μας, βλέπεις την μαμά και τον μπαμπά που κάθονται;'' 
-''Όχι τόσο δυνατά την μουσική'': Δηλαδή πιο είναι το δυνατά και πιο το χαμηλά;Καλύτερα θα είναι να τους δείξουμε εμείς σε ποια ένταση δεν θα ενοχλεί τους γύρω τους.
-''Μην τρως τόσο γρήγορα'': Ποιος είναι ο σωστός ρυθμός για να μασάμε την κάθε μπουκιά; Είναι απλό!Μπορούμε με ένα παιχνίδι να μάθουμε στο παιδί να μασάει καλά τις μπουκιές του...όπως για παράδειγμα να μετράμε πόσες φορές μασάμε το φαγητό μας και όποιος μάσησε πιο πολλές φορές κερδίζει!
-''Όχι με τα παπούτσια στο σπίτι'': Τα παιδιά τρελαίνονται για τα παιχνίδια και την δραματοποίηση!Μπορείτε λοιπόν  μια μέρα που θα γυρνάτε σπίτι να κάνετε ότι κόλλησαν τα παπούτσια σας στο χολ και δεν μπορείτε να κάνετε βήμα, το παιδί θα ακολουθήσει το παιχνίδι σας και θα σας μιμηθεί! Θα του πείτε ότι εδώ έχει μια μαγική κόλλα που κάνει τα παπούτσια να κολλάνε και χρειάζεται να τα βγάλουμε για να μπούμε στο σπίτι.

Σε κάθε περίπτωση μπορείτε να αποφύγετε τα ''όχι'' και τα ''μη'' με έναν απλό τρόπο...δείχνοντας στα παιδιά τι θέλουμε να κάνουν χωρίς να τονίζουμε τι να μην κάνουν!        Κάντε το ακόλουθο πείραμα: για τις επόμενες μέρες μετρήστε πόσα όχι είπατε στο παιδί σας. Μήπως θα μπορούσατε να τα αποφεύγατε, απλά και μόνο αν εστιάζατε την προσοχή του παιδιού κάπου αλλού; Προσπαθήστε να μειώσετε τις απαγορεύσεις....με αυτό τον τρόπο δεν θα απασχολείτε συνεχώς το μυαλό σας με την σκέψη ''Μήπως μαλώνω πολύ τα παιδιά;'' και η απάντηση σας θα είναι ''Μόνο όταν είναι απαραίτητο...τις υπόλοιπες φορές απλά τους δείχνω τι να κάνουν, ποιο είναι το σωστό!''. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΠΕΣ ΜΑΣ ΤΗΝ ΓΝΩΜΗ ΣΟΥ!