Blogger Widgets

Δευτέρα 5 Μαρτίου 2012

Πως προετοιμάζουμε το παιδί μας για τον παιδικό σταθμό?

                                                      1η μέρα στον παιδικό σταθμό;  6 τρόποι για να τον αγαπήσει!
Η μετάβαση από το οικογενειακό περιβάλλον στο σχολικό είναι πολύ σημαντική για την αναπτυξιακή πορεία του παιδιού. Όσο πιο ομαλά γίνει η μετάβαση του παιδιού τόσο πιο εύκολα θα μπορέσει να προσαρμοστεί σε αυτό και να κοινωνικοποιηθεί. 
Οι εργασιακές απαιτήσεις των γονιών στην σύγχρονη εποχή είναι μεγάλες και αναγκάζονται από πολύ νωρίς να καταφύγουν στην βοήθεια του παιδικού σταθμού. Η πιο συνηθισμένη ηλικία είναι αυτή των 2 χρόνων ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις που τα παιδιά περνούν κατευθείαν στο νηπιαγωγείο. 
Πως μπορούμε να προετοιμάσουμε το παιδί για τον παιδικό σταθμό?
  • Αρχικά συζητάμε στο σπίτι με το παιδί για τον παιδικό σταθμό, του δείχνουμε φωτογραφίες και αναφερόμαστε σε δικές μας εμπειρίες από το νηπιαγωγείο ή τα σχολικά χρόνια. Σημαντικό στοιχείο στην συζήτηση αυτή είναι ο ενθουσιασμός με τον οποίο θα χρωματίσουμε την φωνή μας.
  • Εξηγούμε για ποιόν λόγο είναι απαραίτητο να πάει στον παιδικό σταθμό(πχ  για λόγους εργασίας η μαμά πλέον δεν μπορεί να είναι μαζί του) και περιγράφουμε αναλυτικά το πρόγραμμα που θα ακολουθεί ώστε να κατανοήσει ότι θα σας αποχωρίζεται για συγκεκριμένες ώρες κατά την διάρκεια της ημέρας.
  • Σημαντικό επίσης είναι να τονίσουμε στο παιδί ότι θα συναναστρέφεται  με παιδιά της ηλικίας του μα τα οποία θα παίζει, θα ζωγραφίζει, θα τραγουδάει και θα μαθαίνει καινούργια πράγματα.
  • Επίσης εξηγούμε τον ρόλο της δασκάλας καθώς είναι το άτομο στο οποίο θα απευθύνεται εάν προκύψει οποιοδήποτε πρόβλημα.
  • Αρκετές μέρες πριν ξεκινήσει η σχολική χρονιά μπορούμε να επισκεφτούμε με το παιδί τον παιδικό σταθμό και το ξεναγήσουμε στους χώρους του και να γνωρίσει από κοντά την νηπιαγωγό. Την επίσκεψη αυτή μπορούμε να την επαναλάβουμε όσες φορές χρειαστεί ώστε να γίνει οικείος ο χώρος και να μην αντικρίσει ένα ξένο περιβάλλον την πρώτη μέρα που θα χρειαστεί να το αφήσουμε στον παιδικό. 
  • Εάν οι συνθήκες το επιτρέπουν καλό είναι μία βδομάδα πριν τον παιδικό να ξυπνάμε νωρίς το παιδί και να το απασχολούμε ώστε να προσαρμοστεί πιο εύκολα στη νέα πραγματικότητα.
Τι κάνουμε όταν φτάνει η μέρα για τον παιδικό σταθμό?
  • Το προηγούμενο βράδυ συζητάμε για τον παιδικό σταθμό τον οποίο είχαμε επισκεφτεί νωρίτερα και ότι έφτασε η μέρα για να ξεκινήσει η φοίτηση του. Του ζητάμε εάν θέλει να ετοιμάσει την τσάντα του και να διαλέξει τα ρούχα που θα φορέσει.
  • Εάν το επιθυμεί του επιτρέπουμε να πάρει μαζί κάποιο αγαπημένο παιχνίδι ή αντικείμενο.
  • Μόλις φτάνουμε στο σχολείο αφήνουμε το παιδί να μπει μόνο του χωρίς να το πιέσουμε ώστε να εγκλιματιστεί σιγά σιγά καθώς η πίεση θα φέρει τα αντίθετα αποτελέσματα. Το αφήνουμε να ανακαλύψει μόνο του τους νέους ''φίλους'' και το παροτρύνουμε να μιλήσει σε κάποιο άλλο παιδί. Εάν επιτρέπεται από τον παιδικό σταθμό, μπορούμε να κάτσουμε λίγη ώρα μαζί του ανακαλύπτοντας μαζί τις γωνιές της αίθουσας.
  • Ο μεγαλύτερος φόβος του παιδιού είναι μήπως φύγει η μητέρα και δεν ξαναγυρίσει να το πάρει. Γι' αυτό τον λόγο κατά την διάρκεια του αποχωρισμού είναι πολύ σημαντικό να τονίσουμε στο παιδί ότι θα γυρίσουμε να το πάρουμε το μεσημέρι ή να χρησιμοποιήσουμε το ρολόι λέγοντας <<Μόλις πάει στο ένα το ρολόι εγώ θα έρθω να σε πάρω>>. Η συγκεκριμένη φράση ηρεμεί αρκετά τα παιδιά και κατά  την διάρκεια της ημέρας καθώς κατανοεί καλύτερα ότι η μαμά θα λείψει για συγκεκριμένες ώρες.
  • Ακόμα και αν κλαίει όταν βλέπει την μαμά να φεύγει και εφόσον του έχουμε πει ότι θα ξαναγυρίσουμε να το πάρουμε, καλό είναι να μην δείξουμε την δική μας συναισθηματική φόρτιση και να επισπεύσουμε την αποχώρηση μας για να καταφέρει να προσαρμοστεί με την βοήθεια της νηπιαγωγού μέσα στην τάξη.

                                     

Τι να αποφύγουμε?
  • Αποφεύγουμε να δείξουμε την συναισθηματική μας φόρτιση καθώς αυτό θα επιβαρύνει την ψυχολογία του παιδιού και θα προκαλέσει μεγάλη ανησυχία.
  • Δεν καθυστερούμε ποτέ να πάρουμε το παιδί από τον παιδικό, ειδικά τις πρώτες μέρες.
  • Δεν φεύγουμε κρυφά από τον παιδικό σταθμό χωρίς να χαιρετήσουμε το παιδί διότι θα μόλις καταλάβει την απουσία μας θα νιώσει ότι εγκαταλείφθηκε. 
  • Δεν το κρίνουμε εάν κλαίει συνέχεια, λέγοντας πως τα άλλα παιδιά είναι πολύ ήρεμα.
  • Ακόμα και αν η προσαρμογή του παιδιού είναι πολύ δύσκολη και για πολλές μέρες κλαίει με τον ίδιο ρυθμό , δεν αναθεωρούμε την απόφαση μας να το στείλουμε στον παιδικό σταθμό.
  • Δεν χάνουμε την ψυχραιμία μας και για όσο καιρό χρειαστεί συζητάμε μαζί του για τον παιδικό σταθμό και για τους λόγους φοίτησης του ώστε να ελαττωθεί το αίσθημα της εγκατάλειψης.

                               


1 σχόλιο:

ΠΕΣ ΜΑΣ ΤΗΝ ΓΝΩΜΗ ΣΟΥ!